Een theater dat meedenkt

Voor veel mensen is ‘naar het theater gaan’ vanzelfsprekend. Niet voor onze zoon. Hij zit in een rolstoel en dat brengt soms lastige situaties met zich mee. We hadden bijvoorbeeld eens een rolstoelplaats gereserveerd, maar die bleek niet beschikbaar te zijn. Ook was er geen assistentie om de zaal binnen te komen. Een flinke domper, want we hadden ons erg verheugd op ons avondje uit. Men schoof onze klacht hierover in eerste instantie terzijde, maar kwam er snel op terug toen wij duidelijk maakten dat we het er niet bij zouden laten zitten.

Gelukkig hebben we gemerkt dat het ook anders kan. Zo stoorden sommige bezoekers van een theater waar wij regelmatig komen, zich eraan dat onze zoon in plaats van te applaudisseren op een andere manier liet merken wat hij van de voorstelling vond. We werden vervolgens benaderd door de directie. Niet met een klacht, maar met de vraag of we met elkaar een oplossing konden bedenken. Men wilde namelijk absoluut niet dat onze zoon niet meer naar het theater zou kunnen. Tegenwoordig denkt de leiding van dit theater mee over voorstellingen waarvan men denkt dat onze zoon die leuk vindt en is men alert op een geschikte plek waar hij in zijn rolstoel kan zitten. Dit is een grote pluim waard. Net als de ‘Koninklijke Ontvangst’ voor rolstoelgebruikers of mensen die moeilijk ter been zijn. Vanaf het moment dat je binnenkomt tot aan vertrek staan er mensen klaar om je te helpen als je daar behoefte aan hebt.