Bezoekers

Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap door Nederland in 2016 is er veel gebeurd op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking en/of een chronische ziekte.

Veel organisaties doen hun uiterste best voor toegankelijkheid, zo ook festivalorganisatoren. Het uitvoeren van sommige acties duurt langer dan je verwacht. Nu is ontoegankelijkheid vaak nog de realiteit door onbewustheid.

Stappenplan VN-ambassadeurs aan de slag in je gemeente met toegankelijke evenementen

VN-ambassadeurs kunnen in hun eigen gemeente aan de slag met de toegankelijkheid van evenementen met behulp van dit stappenplan. Het stappenplan kun je hier bekijken:

Wat kun je doen als bezoeker?

Op dit moment is er echter nog niet altijd een volledige bewustwording, kennis van mogelijkheden of wensen over de benodigde en noodzakelijke voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan: een rolstoeltoegankelijk toilet. Organisatoren staan open voor het horen van de behoefte over verschillende voorzieningen en faciliteiten omtrent toegankelijkheid. Als organisatoren de vraag niet kennen, kunnen zij niets regelen. Het is belangrijk om tijdig van je te laten horen.

Door het gesprek aan te gaan met organisatoren is het Themanetwerk Festivals en Evenementen erachter gekomen dat veel festivalorganisatoren zich al inzetten voor toegankelijkheid. Organisatoren willen iedereen welkom heten. Op de website van het festival vermelden organisatoren op de pagina ‘toegankelijkheid’ of op de pagina van ‘veel gestelde vragen’, informatie over de toegankelijkheid. Vind je deze informatie niet, stel dan jouw vraag aan de organisator.

Crowd surfende rolstoelgebruiker

Geef bij elk contact aan waar je behoefte aan hebt en leg uit waarom dit nodig is. Dit leidt tot meer begrip en bereidwilligheid van de organisator. Hierbij hoef je niet je medische gegevens te delen. Als je bijvoorbeeld de vraag stelt of een organisator een rolstoeltoegankelijk toilet kan plaatsen vanwege jouw rolstoelgebruik, is dat voldoende. Een festivalorganisator kan zo duidelijk krijgen welke hulpvraag jouw beperking vraagt en daarop inspelen.

Een productieproces van een festival duurt gemiddeld een jaar. Een festival wordt in slechts een paar weken opgebouwd voor een feestje van één of enkele dagen. Je moet tijdig jouw vraag over toegankelijkheidsfaciliteiten aan een festivalorganisator kenbaar maken. Zo kan er rekening mee gehouden worden in het productieproces van het festival met jouw hulpvraag. Bijvoorbeeld: een rolstoeltoegankelijk toilet regel je niet binnen een week.

Let op: de standaarden voor toegankelijkheid van een festival zijn anders dan die voor een gebouw. De reden hiervoor is, dat een festival tijdelijk van aard is. Daarnaast is het kader van de routekaart de volwassen doelgroep. Voor festivals en evenementen waar (ook) kinderen komen, kan de routekaart inspiratie bieden. Echter zijn er voor de doelgroep kinderen ook aanvullende faciliteiten nodig, die niet in deze routekaart zijn opgenomen. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld faciliteiten voor liggende verzorging.

Zie jij tijdens het festival verbeterpunten? Festivalorganisatoren en gemeenten ontvangen liever niet berichten via de (social)media. Neem daarom na het festival persoonlijk contact op met de organisatie. Festivalorganisatoren zijn bereidwillig om jouw vragen, suggesties of verbeterpunten op te pakken. Organisatoren stellen het op prijs om ook positieve ervaringen te horen.

Ieders input is van belang, juist de input van ervaringsdeskundigen!