Netwerkbijeenkomsten
De Coalitie voor Inclusie organiseert regelmatig netwerkbijeenkomsten waarbij organisaties, VN-ambassadeurs, ervaringsdeskundigen, onderzoekers en andere belangstellenden deelnemen. De kracht van de ontmoeting is het gesprek vanuit de verschillende perspectieven voeren en om deze met elkaar te verbinden. Dat levert mooie gesprekken, ideeën, voorbeelden en plannen op. Dit delen we graag:
Tips om de beweging van onderop te versterken op lokaal niveau:
Contact leggen met de gemeente
- Leg een goede relatie met de gemeente en de gehandicaptenraad/platform.
- Als dit niet goed lukt, leg dan contact met de fracties in de gemeenteraad om jouw thema op tafel te krijgen.
- Soms is er een ambtenaar aangesteld voor inclusie. Deze ambtenaar kan het onderwerp onder de aandacht brengen bij de verschillende sectoren.
- Ken en benut de formele kanalen voor beleidsbeïnvloeding
- Zoals bijvoorbeeld het raadadres: stuur een officiële brief aan de gemeenteraad, deze brief moet serieus behandeld worden vanuit de gemeentewet.
- Vaak heb je maar 6 minuten spreektijd, maar vraag meer spreektijd aan, omdat er vaak maar weinig sprekers zijn.
- Kijk goed wat er op de agenda van de gemeenteraad staat en in de stukken van de Rekenkamer over inclusie en toegankelijkheid.
- Als je echt geen gehoor vindt bij de wethouder en de gemeenteraad, schakel de pers in. Eventueel in combinatie met een ludieke actie of persoonlijk verhaal.
Samenwerken
- Ga niet teveel in je eentje aan de slag, maar zoek andere partijen en andere mensen die met inclusie bezig zijn.
- Werk waar mogelijk samen met partijen met dezelfde opvattingen en/of belangen. Samen sta je sterker dan alleen.
- Werk niet alleen samen met de gemeente, maar ook met andere organisaties in de gemeente zoals zorgaanbieders, het wijkteam, de brandweer, bioscopen. Daar liggen kansen tot samenwerking.
- Zorg dat je goed geïnformeerd bent over wat er speelt in jouw gemeente en sluit daarop aan. Zorg dat je daarbij zo vroeg mogelijk in de planvorming betrokken bent.
- Volg waar de energie zit: ga op zoek naar ambtenaren vind de juiste ambtenaren om mee op te trekken. Blijf met hen in contact en zorg dat je interesse in de ambtenaren hebt, zodat zij ook interesse in jou hebben.
Algemene tips:
- De sleutel tot verandering is bewustwording. Breng ervaringsdeskundigheid in, maar laat ambtenaren ook zelf ervaren hoe het voelt om beperkingen te hebben en in de samenleving te functioneren.
- Benoem dingen die goed gaan; complimenten werken stimulerend.
- Doe moeite om kinderen erbij te betrekken. Het begint bij de kinderen!
- Om vol te houden: vier je successen!
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (1MB .pdf)
Word versie (23KB .word)
Tips om de beweging van onderop te versterken op regionaal niveau:
- Zeeland: speel in op de actualiteit als het gaat om de aanbesteding openbaar vervoer; klop aan bij de provincie en zoek krachtenbundeling.
- Noord-Holland: verbind mensen in het onderwijs; zet daar je energie op.
- Friesland: leg de lat niet te hoog maar zoek de samenwerking met elkaar.
- Drenthe: ontwikkel een regionale aanpak waarop men rond thema’s zoekt en hoe je dat kan verbreden en versterken met faciliteiten vanuit de provincie.
Regionale netwerken VN-ambassadeurs
Er zijn nu 6 regionale netwerken VN-ambassadeurs actief in Nederland, mede door het project VN-ambassadeurs versterken elkaar! dat Vereniging Inclusie Nederland heeft ondersteund. De regionale netwerken zijn:
- Noord-Holland
- Zeeland
- Brabant
- Friesland
- Drenthe
- Gelderland.
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (1MB .pdf)
Word versie (23KB .word)
Tips om de beweging van onderop te versterken op landelijk niveau:
- Zorg dat je mensen leert kennen en faciliteer dat als Platform Inclusie Nederland. Als je met iemand in gesprek raakt, dan krijgen mensen ook meer begrip.
- Richt je niet alleen op toegankelijkheid, maar kijk naar alle domeinen. Ook het sociaal domein. Voor iedereen moet het vanzelfsprekend zijn om een rol te hebben.
- De inzet van ervaringsdeskundigheid is ook op landelijk niveau onmisbaar!
- Zorg ervoor dat landelijke expertise en onderzoek inzake inclusie bekend wordt in de lokale praktijk.
- Bewustwording organiseren: bijv. met ambtenaren door de stad lopen en kijken naar wat er is en wat er nodig is; mensen zelf in een rolstoel zetten of een donkere bril opzetten en laten ervaren. Daar een filmpje van laten maken of artikelen in de kranten ervan maken. Het voordeel is dat je onderweg ook met burgers in gesprek komt en de bewustwording breder maakt.
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (1MB .pdf)
Word versie (23KB .word)
Eigen regie is vorm geven aan je autonomie. Dit betekent vrijheid om keuzes te maken hoe jij je leven in wilt vullen. Passend bij wat je zelf denkt, voelt en wilt: op alle levensterreinen; in al je relaties; in al je rollen. Ook als je afhankelijk bent van ondersteuning. Bij ondersteuning sta jij centraal bij iedere beslissing die jou raakt. Eigen regie is een basisrecht dat in het VN-verdrag Handicap is vastgelegd.
Er is op alle niveaus werk te doen om te zorgen dat ieder mens eigen regie ervaart. Hieronder delen we de tips die zijn gegeven aan gemeenten en aan inwoners/ VN-ambassadeurs.
Tips voor gemeenten:
- Voer meer overleg met patiëntenverenigingen. Haal die input op, voordat je beleid maakt.
- Meer vraaggericht op de mens. Leef je in en luister en zet je inclusiebril en inclusieoren op en ga het persoonlijke gesprek aan.
- Ga in gesprek met de burger. Bij keukentafelgesprekken integraal over alle domeinen kijken.
- Geef niet alleen hulp die mensen nodig hebben maar heb ook oog voor het proces dat je minder kan en anderen om hulp moet vragen, begeleid mensen daar ook in.
- Zorg dat inclusie-agenda en VN-verdrag bekend is.
- Zorg voor keuzemogelijkheden, dat buiten het kader mogelijk is.
- Benut belangenbehartigers en ervaringsdeskundigen (bv. cliëntenraden) bij adviseren de raad over beleid.
- Laat alle besluiten van de gemeente langs een team van mensen gaan die kunnen toetsen op eigen regie en toegankelijkheid. Dat helpt voor anders leren kijken.
“De uitdaging voor ambtenaren is om handen en voeten gaan geven aan de eigen regie. En bij het doorpakken ook uit te vragen welke voorwaarden er nodig zijn om iets te veranderen zodat eigen regie beter uitgevoerd kan worden. Het gesprek van mens tot mens aangaan en kijken wat we samen kunnen doen om het probleem op te lossen.”
Tips voor inwoners /VN-ambassadeurs:
- Laat je horen! Maak lawaai! Je stem laten horen, ook door naasten.
- Zet in op coalitieakkoorden gemeenten.
- Blijf in verbinding, van mens tot mens.
- Laat ervaringsdeskundigheid niet wegsijpelen. Voorkom veel wisselingen.
- Zet in op onafhankelijke indicatiestelling.
- Onafhankelijke cliëntondersteuning voor jezelf gebruiken en daar meer bekendheid aan geven, er is vaak meer mogelijk dan mensen weten.
- Gebruik alle mogelijkheden die je hebt: spreek in bij de gemeenteraad, gebruik adviescommissies, leg contacten met de gemeenteraadsleden. Blijf al die contacten benutten om steeds weer het onderwerp eigen regie aan te kaarten over de volle breedte (op beleidsniveau, uitvoeringsniveau, praktisch niveau).
- Maak voordat je een gesprek hebt, een levensplan en een levensverhaal en ga dan pas het gesprek in en vraag hulp van bv. een onafhankelijke cliëntondersteuner.
- Breng bewustwording op gang over eigen regie op alle domeinen.
“Ik gebruik de shocktherapie: ik laat mensen feitelijk ervaren wat het is als ze geen rekening houden met mij. Dan word ik uitgenodigd bij een bijeenkomst in een gebouw waarvan ik weet dat het niet toegankelijk is en dan ben ik daar en dan ziet iedereen dat ik nergens in kan. Ik laat het iedere keer gebeuren en dat helpt. Vervolgens leidt dat er toe dat ik in gesprek kom met de griffier om daar te praten over hoe dingen anders kunnen.”
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (208KB .pdf)
Word versie (35KB .word)
In de zorg wordt er vaak vanuit een defectparadigma gekeken. Terwijl blijkt dat juist de context vaak bepalend is welk gedrag iemand laat zien. Een jongen die op zijn woongroep vaak ingewikkeld gedrag liet zien, werd een hele andere jongen als hij bij zijn oma in het verzorgingshuis op bezoek ging. Deze twee filmpjes zijn een must see:
Driestroom heeft dit vertaald in Ons Alledaags Gelukmodel (driestroom.nl). Het model is gebaseerd op 4 domeinen: Lichaam en geest, Wonen en financiën, Betekenisvol leven en Relaties. Waar in veel organisaties vooral aandacht uitgaan naar ‘lichaam en geest’, zorgt dit model ervoor dat er veel meer nadruk komt op ‘betekenisvol leven’. Op basis van dit model ga je op een andere manier kijken en andere vragen stellen. Je kijkt wie een persoon is en welke bijdrage hij of zij kan hebben en wat je ziet in de context van deze persoon. Je werkt aan persoonlijke toekomstplanning en het sleutelwoord hierbij is: creatief (out of the box) denken! Driestroom richt de hele organisatie rond dit model in.
Tips om inclusie in de gehele organisatie te verankeren:
- Nieuwe manier van scholen: medewerkers zijn op een traditionele manier opgeleid. Het vraagt ook een nieuwe manier van opleiden.
- Context aanpassen: in een oude context lukt een omslag niet. Zodra je de context kan aanpassen gaat verandering als een speer.
- Sneeuwbal effect: enthousiaste collega’s die andere collega’s uitnodigen/ voorbeeld zijn.
- Uitdragen door bestuurder: consequent uitdragen vanuit de bestuurder, directeur en leidinggevende functies.
- Kracht van eigen verhaal: laat mensen hun eigen verhaal vertellen, dat raakt en geeft een andere dimensie.
- Leeromgeving: het mag ook mis gaan! Geef daar ook ruimte aan voor mensen.
- Verbinding in samenleving: denk niet alleen vanuit de cliënt maar vooral ook vanuit de samenleving: welke bijdrage heeft iemand voor de samenleving? Het gaat om wederkerigheid.
- Inzetten voor de wijk: Kijk hoe je je kunt inzetten voor de wijk. Nodig de buurman uit op de koffie, geef iets mee aan de buurt. Je kunt een meerwaarde zijn en dan ontstaan kansen.
- Koop lokaal: zet de centrale inkoop ter discussie en koop lokaal; zo bouw je een netwerk dichtbij je woon/werklocatie.
- Inclusiekalender: laat inclusie leven door een inclusiekalender te maken: elke maand staat een ander thema centraal; en dit thema bespreken in alle overleggen.
- Visie gestuurd werken: Inclusie niet alleen een onderdeel van de organisatie-visie laten zijn, maar medewerkers helpen om het te vertalen naar de praktijk.
- Benut talenten: Zowel medewerkers als bewoners hebben unieke talenten: benut die!
- Samenwerken met ondernemers: leg verbinding met andere organisaties, netwerken, mensen. Dat vergroot je creativiteit en mogelijkheden. Samenwerken met (zorg)ondernemers helpt enorm!
- Ervaringsdeskundigheid inzetten: Voorbeelden: cliëntenredactie voor website berichten, visie nieuwe medewerkers training door cliënten NAH, als cursusleider werken met ervaringsdeskundigen.
- Verhalen delen: Kracht van eigen verhaal, laat mensen hun eigen verhaal vertellen, dat raakt en geeft andere dimensie. En: het eerlijke verhaal, we delen het eerlijke verhaal; wat lukt, wat zijn de obstakels.
Mooie voorbeelden:
- Voorbeeld vrije tijd: “Ik woon in een klein dorpje. Ik was met een man in gesprek die altijd ging vissen. Ik kende een jongen die ondersteuning krijgt en die ook van vissen houd. Ik heb aan de man gevraagd of de jongen een keer mee mocht vissen. Hij wilde dat wel proberen als ik er de eerste keer bij was. Dat bleek een succes op meerdere fronten: de jongen bleek heel goed te zijn in administratie en kon de man (visser) daarbij helpen. Dat werd een heel mooi wederkerig contact.”
- Voorbeeld verbinding in de wijk: “We proberen nieuwe dingen te ontwikkelen om inclusie vorm te geven. Vooral door midden in de wijk werkplekken te organiseren. We zijn te gast in (buurt)gebouwen en we bieden gratis onze diensten aan. Bijvoorbeeld bij de voetbalvereniging en de basisschool. Dat geeft de bewoners het gevoel van ertoe doen en ook voor de buurt is het werk wat ze doen een enorme meerwaarde.”
- Voorbeeld inclusie in toekomstplan: Inclusie heeft een belangrijke plek gekregen in ons toekomstplan van onze organisatie, maar de kleine stapjes ernaartoe worden niet altijd herkend. Veel collega’s denken dat het iets heel groots moet zijn. Terwijl het soms ook hele kleine stapjes kunnen zijn, bv. contact met de buren. Dan wordt er vrij beschermend gedacht naar cliënten dat hun niveau te laag is of dat ze te moeilijk in hun gedrag zijn. Dus de maatschappij is misschien niet altijd klaar, maar cliënten worden ook beschermd door professionals.”
- Voorbeeld m.b.t. kunst/cultuur: “We zijn huurder en deelnemer bij muziekscholen. Er worden muziekopleidingen gegeven voor mensen met een verstandelijke beperking. Eerste les wordt gegeven door de muziekagoog, maar in toenemende mate zien we leerlingen die uitstromen naar de docent van de muziekschool. De muziekschool heeft er ook baat bij dat er nieuwe leerlingen komen, zo wordt het toch een wisselwerking.”
- Voorbeeld m.b.t. bij jong kind beginnen: “Ik heb veel positieve ervaringen door op jonge leeftijd (op 1 of 2 jaar) al met familie en buren en de peuterspeelzaal al te beginnen. Als ik zie hoe groot het verschil is in de manier van denken en doen tussen ouders die hun kind op 2 jaar al naar speciaal onderwijs hebben laten gaan of ouders die kinderen op een pedagogisch dagcentrum hadden waar een inclusieve visie was, dan zie ik een groot verschil. Dus daar beginnen en al meedoen. In alle dorpshuizen iets hebben voor de inwoners, dat biedt zoveel mogelijkheden om zichtbaar te zijn in de samenleving. Kijken welke thema’s bv: werk, dagbesteding, scholing.“
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (232KB .pdf)
Word versie (34KB .word)
VN-ambassadeur Yvonne van Geel vertelt:
“Ik ben een groot voorstander van ‘bottom-up’ werken en ben actief op verschillende niveaus met inclusie. Als je elkaar kunt vinden kun je elkaar ook versterken en samen op pad gaan om je gemeente toegankelijker te maken. Landelijk is het belangrijk dat VN-ambassadeurs met dezelfde interesse of expertise elkaar kunnen vinden. We streven er naar om een toegankelijk online systeem op te zetten. Zo kun je makkelijk VN-ambassadeurs vinden op: plaats, provincie en expertise. Je kunt initiatieven vergelijken en samenwerkingsverbanden leggen.”
Als we gezamenlijk optrekken kunnen we meer bereiken in de beweging naar een inclusieve samenleving. Wat kan daarbij helpen?
- De energie is belangrijk; met elkaar aan de slag, elkaar vinden en dat versterken.
- Maak een meerjarenprogramma in plaats van alle losse projecten, waarin er één krachtige lijn ingezet wordt.
- Het vraagt ook dat je als organisaties met elkaar je verbindt op de onderwerpen.
- We moeten gewoon met elkaar een vervolgbijeenkomst gaan doen!
- Betrek VN-ambassadeurs/ ervaringsdeskundigen vanaf het begin bij de ontwikkeling: of het nu een bijeenkomst of project is, doe het met hen samen!
Gezamenlijke opgaven van de volgende partijen: VN-ambassadeurs, ervaringsdeskundigen, Coalitie voor Inclusie, Vereniging Inclusie Nederland, VGN, Ieder(in), Movisie, VNG, Hartekamp Groep, LFB, Per Saldo, LKCA, Aveleijn, Zorgbelang Inclusief, Odion, Van Boeijen, Accessibility, Van Zijlen, Public Matters, MEO, Ictoria, W&B Consultants.
- Gezamenlijke opgave 1: online platform VN-ambassadeurs, ervaringsdeskundigen en organisaties om elkaar makkelijk te vinden en te verbinden.
- Gezamenlijke opgave 2: VN-ambassadeurs en ervaringsdeskundigen ondersteunen om in hun plaats, regio en landelijk te werken aan inclusie.
- Gezamenlijke opgave 3: samen optrekken richting politiek om een sterkere inclusie beweging in de samenleving te realiseren.
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (1MB .pdf)
Word versie (19KB .word)
Op 23 maart 2023 hebben we met elkaar ervaringen uitgewisseld over het bouwen van een community waarin mensen met een beperking betekenis vol kunnen meedoen. We delen enkele tips en ervaringen:
- Het is belangrijk om het gesprek te voeren over: ‘wat is betekenisvol meedoen voor jou?’ Dat kan al zijn: mee naar de markt en kaas kopen voor de groep.
- We hebben een aantal cliënten die met pensioen zijn, we kijken samen wat ze in de buurt gaan doen zodat ze onder de mensen zijn en zich nuttig kunnen maken.
- Deelname aan een community kan 1 op 1 zijn; dat hoeft niet als hele woning of dagbesteding te zijn. Dit kan bijvoorbeeld doordat een bewoner en iemand uit de buurt dezelfde interesses hebben.
- Als begeleider heb je een belangrijke rol om de vertaling te maken voor de cliënt richting andere mensen in de community. Maar ook om andere mensen te helpen om de cliënt te begrijpen als dit niet vanzelf gaat.
- Het begint met zichtbaar zijn voor elkaar: “We zijn zichtbaarder geworden door onze activiteiten buiten de muren van onze eigen organisatie te organiseren. Zoals bij kinderboerderijen en supermarkten. Maar ook door gewoon op pad te gaan en met mensen in gesprek te gaan.
- Het is belangrijk om het netwerk binnen te laten. We hebben bv. ouders die hun eigen kind ‘s avonds naar bed brengen. Dat is ook community building.
- Wij zitten met ons kinderdagcentrum in een regulier onderwijs gebouw. Toen dat gebouwd werd, zeiden de scholen: ‘jullie moeten een eigen ingang’. Ik heb er voor gestreden dat wij met alle kinderen door dezelfde ingang gaan. Tot op de dag van vandaag gaan we door dezelfde deur.
- Het is (nog) niet voor alle begeleiders vanzelfsprekend om ook het leven in de samenleving voor de bewoner te ondersteunen. Ook begeleiders hebben daar ondersteuning bij nodig en scholing.
- Het is niet altijd gemakkelijk en er komen ook teleurstellingen voor. Het is dan de kunst om niet op te geven, maar om te kijken hoe het de volgende keer anders moet of kan, zodat het wel kan slagen.
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (177KB .pdf)
Word versie (40KB .word)
Als het lastig is, zijn mensen geneigd om het uit de weg te gaan. Daar moet je bij helpen.
- We hebben de neiging om ongemak uit de weg te gaan. Maar het is juist potentie om te voelen wat het ongemak is. En om te realiseren: ongemak komt niet door de ander, maar het zit in mij. IK ervaar het.
- Onderzoeken: Wie is de cliënt en wat halen mensen om hem heen uit het contact? Zo onderzoek je hoe de contacten eruit zouden kunnen zien voor de cliënt.
- Gedeelde interesse: Er zijn allerlei vormen van ontmoetingen. Het is belangrijk om te weten welke gezamenlijke interesse iemand deelt en welke vorm van ontmoeting/ contact daarbij past.
- Participatie en betekenisvolle relaties: Het accent bij inclusie verschuift naar participatie en betekenisvolle relaties. We moeten meer nadenken over optimale condities om betekenisvolle relaties aan te gaan. Het gaat om acceptatie van verschillen en nadenken over gelegenheden. Relaties kan je niet sturen, de condities kan je wel bevorderen.
- Langdurige relaties: Het gaat er niet om dat je één keer per jaar een buurtborrel organiseert. Het is de kunst om langdurige relaties te bouwen. Elkaar goed leren kennen en dan kijken welke dingen zijn betekenisvol en welke activiteit past daarbij?
Mooie voorbeelden:
- “Arjen kan niet zien, niet praten en niet horen. Dit maakt het lastig om een netwerk op te bouwen wat betekenisvol is voor hem en voor de ander. Voor Arjen heeft het veel betekenis om iemand in zijn omgeving te hebben die vertrouwd voelt en dat hij een vertrouwde aanraking krijgt. Ze stellen de vraag: “Wie is Arjen en wat halen mensen om hem heen uit het contact met hem en wie zouden zij voor hem (kunnen) zijn?” Zo werken ze aan relaties en onderzoeken ze hoe de contacten eruit zouden kunnen zien. Ze hebben hierdoor iemand gevonden die elke week bij hem op bezoek gaat.”
- “Er werd een kerstboom in de buurt opgezet met alle buren. Bart, een jongen met een meervoudige beperking, was er ook bij. Om 19.00 uur gingen de meeste buren weg. Alleen een aantal buurmannen en Bart en de begeleider waren er nog. Met z’n allen stonden ze bij het vuur en dat bracht mooie gesprekken op gang. Het contact tussen Bart en de buurmannen kwam tot leven. Veel mensen ervaren angstmomenten om iets nieuws te doen, zeker bij complexe bewoners. Maar het is de kunst om als begeleider een kans te zien en de potentie van een situatie te zien om een netwerk op te bouwen.”
- “Ik heb zelf een emigratie achtergrond en ik ben vrijwilliger geweest bij een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik heb een groepje mensen samengebracht die samen iets wilden organiseren. In de gemeente waar we woonden, hebben we een groot feest gegeven. Iedereen kreeg daarin de gelegenheid om iets te vertellen over zijn eigen verhaal. Dat bracht veel saamhorigheid. Veel mensen hebben angst voor iets nieuws. Maar het kan soms heel simpel zijn.”
- “We hadden eerst een groot instellingsterrein met 240 mensen en dat hebben we omgevormd. Er wonen nu 120 cliënten in de wijk. We hebben een multifunctioneel centrum in de wijk neergezet. Daarvan hebben we gezegd ‘dat centrum is niet alleen van ons, dat is van de buurt’. Het is van ons samen, wat gaan we doen? Nu gaan we samen met buurtbewoners, medewerkers en bewoners kijken wat we gaan organiseren in dat centrum wat voor iedereen betekenisvol is.”
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (254KB .pdf)
Word versie (534KB .word)
Inclusie van mensen met een beperking is voor veel mensen bereikt als we het er niet meer over hoeven te hebben. Maar dat is nog niet vanzelfsprekend.
- “Het is nog nodig om het begrip inclusie met elkaar concreet in te vullen. Niet vanuit beperkingen maar vanuit talenten van mensen.”
- “Er wordt teveel in hokjes gedacht binnen de systemen van onderwijs en werk. Al op jonge leeftijd wordt je leerroute bepaald, terwijl je nog een leven lang kan ontwikkelen. Dat geldt ook voor werk. De ruimte om te ontwikkelen gun je iedereen.”
- “We zitten nog teveel in onze eigen wereld en moeten ook meer vanuit ondernemers gaan denken.”
Mooie voorbeelden:
- Een man met een verstandelijke beperking komt bij een schoonmaakbedrijf volledig tot zijn recht door de waardering die hij krijgt. Omdat het systeem in Nederland beperkingen geeft op het aantal uren dat hij mag werken naast zijn uitkering, heeft zijn werkgever meegedacht in een constructie waarin hij voor 24 uur betaald krijgt, en de werkweken 36 uur werkt, waarbij hij extra dagen in het jaar vrij is. Zo kan hij zijn rust ook op meer momenten terugpakken en blijft hij in balans.
- Een duo die binnen een organisatie samenwerkt op het gebied van Finance Control. De Young Professional met autisme maakt uitstekende rapportages. De controller doet het directieoverleg waar een spel rond financiën gespeeld wordt wat de Young Professional niet kan en wil spelen.
- Iemand van 36 jaar met Wajong vanwege ASS. Hij werkt nu bij de politie en voelt zich welkom. Hij wordt als een collega behandeld en krijgt ook salarisverhoging. De man is veranderd in een werkend mens. Het doelgroepenregister heeft hierbij geholpen. En de inzet van een uitzendbureau voor mensen met autisme. Het vangnet voor de persoon met Wajong was belangrijk om de stap naar de arbeidsmarkt te kunnen maken.
- Een 20-jarige vrouw die twee jaar thuis zat nadat ze uitgevallen was uit het MBO-onderwijs en die met behulp van een ontwikkeltraject haar talenten en zelfvertrouwen terug heeft gekregen en nu actief is als ervaringsdeskundige en coach en daarmee veel andere uitgevallen jongeren helpt.
Het hele verslag van de bijeenkomst kun je hier downloaden
PDF versie (369KB .pdf)
Word versie (205KB .word)