Festivalbeleving
Festivalbezoekers met een beperking voelen zich welkom en onderdeel van het festival als er merkbaar rekening met hen is gehouden. De binding met het festival versterk je door aandacht te hebben voor service die bijdraagt aan de beleving. In dit hoofdstuk beschrijven we onderdelen die hieraan bijdragen.
5.1 Gastvrijheid
Licht de afspraken, zoals beschreven in hoofdstuk 1, toe aan medewerkers die contact hebben met festivalbezoekers.
Geef de medewerkers de volgende instructies mee:
- benader festivalbezoekers gelijkwaardig (zie ook 2.3 Manier van aanspreken);
- wacht de vraag van mensen met een beperking af en ga niet zomaar op eigen initiatief iets voor hen ondernemen. Zij geven zelf aan of zij hulp nodig hebben en op welke manier. Probeer mee te denken om een oplossing te vinden;
- weet altijd welke voorzieningen er zijn en waar deze te vinden zijn;
- laat de ondersteuner meegaan door dezelfde ingang. Zo voorkom je dat de festivalbezoeker met een beperking zijn/haar ondersteuner kwijtraakt;
- vraag voorafgaand aan het fouilleren van de festivalbezoeker met een beperking of je ergens rekening mee moet houden. Zo niet, fouilleer dan zoals gebruikelijk.
5.2 Vindbaarheid van alle faciliteiten en voorzieningen
Het is belangrijk dat alle voorzieningen goed vindbaar zijn.
Let op de volgende zaken bij de vindbaarheid van faciliteiten:
- maak faciliteiten en voorzieningen makkelijk vindbaar door het gebruik van een plattegrond (op papier en/of in een toegankelijke festivalapp);
- maak bewegwijzering duidelijk zichtbaar door gebruik te maken van contrasterende kleuren en werk ook altijd met pictogrammen (zie ook 4.1 De basis van een festivalterrein en 4.3 Communicatie op het terrein).
5.3 Gevoel van onafhankelijkheid
Zelfstandig bestellen en afrekenen (ook non-verbaal) bij de muntenverkoop, catering en merchandising draagt bij aan het gevoel van onafhankelijk zijn.
Dit wordt mogelijk door:
- duidelijk te maken waar een rolstoelgebruiker kan bestellen en afrekenen;
- medewerkers en cateraars te vragen naar personen toe gaan die niet bij een balie of kassa kunnen en/of een balie (of een deel hiervan) op hoogte voor een rolstoelgebruiker te maken;
- een menukaart, product- en prijslijst op te hangen zodat mensen deze van dichtbij kunnen zien en die het volgende bevat:
- afbeeldingen/foto’s;
- lettertype Arial met een lettergrootte van 14 pt;
- prijzen met nummering.
5.4 Beleving voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking
Mensen met een zintuiglijke beperking waarderen de volgende voorzieningen:
- signdancer/muziektolk, dit is een tolk Gebarentaal die de tekst van de muziek ritmisch vertolkt;
- audiodescriptie [zie “audiodescriptie” in bronnenlijst], dit is een vertolking van de visuele aspecten van een voorstelling of optreden;
- zintuigprikkelende faciliteiten [zie Zintuigprikkelende faciliteiten” in bronnenlijst]: muziek wordt vertaald naar geur, smaak, tekst, beeld en trillingen via een trilvloer met verlichting.
Bronnenlijst
- Audiodescriptie: www.komthetzien.nl/audiodescriptie en www.allesoveraudiodescriptie.nl
- Zintuigprikkelende faciliteiten: www.possibilize.today
© De Routekaart is gratis gebruiken en te delen, onder bronvermelding.